BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Isnin, 30 November 2009

Kematian Kucing-Kucing Ku

Aku memang suka dan kasihan pada kucing-kucing. Pada hari Selasa (25 Nov 09) tiba-tiba kucing aku , Si Tam keluar dari pagar rumah dan entah berape lama baru disedari. Setelah masuk dia seperti ketakutan dan mengikut kaki anak ku, tapi sayangnye kami tidak tahu maksud Si Tam. Mungkin dia hendak memberitahu sesuatu tapi ....Pada sebelah malam nya, aku seperti biasa pergi ke sangkar untuk memberi makan keempat-empat ekor kucing ku(Teh, Tom, Tam dan Kun).Aku lihat Si Tam diam saje,tak seperti biasa ,melompat dan merebut ape yang aku bawa. Aku panggil,dia pandang dan senyap.Aku bertanye pada anak ku,kata anak nye,mungkin dia terkejut sebab dia tak pernah terlepas keluar pagar siang tadi.

Sebelum aku pergi kerja pada keesokkan harinye (26 Nov 09), aku seperti biase juga, memberi makanan terlebih dulu pada kucing-kucing ku,namun Si Tam masih sama, termenung dan tidak makan dan minum.Pada petang nye, anak aku pula mengelap dia sebab rase badannye agak panas.Suap sedikit air, namun Tam masih berwajah muram dan terlalu lemah sehinggakan terkulai.Aku sekeluarga terlalu sedih melihat Tam begitu tapi aku masih tetap ke tempat kerja dengan niat tengahari nanti, boleh ke Klinik Haiwan sekejap.

Tiba-tiba , dalam pukul lapan lebih, anak ku `call'...."Mak...Tam dah mati..dengan tangisannye.Tanpa disedari,aku juga menitiskan air mata."Jangan tanam lagi , biar mak tengok dia dulu.." Setelah itu, dibersihkan Si Tam dan aku dan suami ku pulang untuk menanam nye pada waktu tengahari.Kau pergi jua....sedih,sedih.

Selepas, Si Tam pergi...rupenye ianye berlaku pula pada kucing-kucing yang tiga lagi.Barulah aku tahu , ia berjangkit.Pada masa yang sama semua murung dan tak mahu makan dan minum.Ya Allah, engkau sahaja mengetahui betapa sedih nye aku..kerana dua hari selepas itu, 29 Nov 09 ,Kun turut menjadi mangsa.

Baru aku pun bertanya kepada ibu aku dikampung,masaalah ini.Rupa-rupanye...mereka diserang cengkenit...Ya Allah kenape aku tahu lewat...dan tak dapat selamat kan Tam dan Kun? Tapi dah sampai waktu mereka ,aku tetap redha...

Petang itu juga suami ku ke kedai ubat haiwan untuk mencari ubat. Kami pun dapat lah ubatnye...untuk kulit dulu,RM35 dan untuk telinga habis pula.Kami bersihkan telinga dan gunakan ubat untuk disemburkan pada kulit.

Hari ini (30 Nov 09), suami ku akan membawa dua lagi kucing ku ke klinik haiwan.Harap-harap mereka okey..

Aku terlalu sedih kerana aku membela kucing ini tanpa ibu nye dari mereka berumur seminggu . Aku beli botol susu , susu dan menyuap setiap hari.Aku tiada duit pun,aku cari juga kerana mereka perlukan belaian dan kasih sayang,dan mereka tidak tahu ape2.Sedih nye aku...Allah sahaja yang tahu....

0 comments: